In de ban van het ‘crisis-virus’

In de ban van het ‘crisis-virus’

Het heerst. We worden er dagelijks (on)gewild aan herinnerd. Vanuit alle mediahoeken worden we bijna letterlijk gebombardeerd met slecht nieuws over de Nederlandse economie en wat voor gevolgen dit kan hebben voor je bedrijf, alsook voor je personeel.

En hoewel het een feit is dat we de laatste tijd te maken hebben met een lastige markt, zijn dat soort berichten desalniettemin ‘slecht nieuws’, en kunnen ze onbewust een invloed uitoefenen op je visie en passie als ondernemer. Sommigen raken erdoor ontmoedigd en zien minder kansen.

De Ondernemerstest (capaciteitentest) laat dit duidelijk zien – een aantal punten in de grafiek is bij deze mensen helaas aanzienlijk gedaald. Het is een val!

De huidige economie als hoofdreden aannemen voor het niet goed gaan van je bedrijf is over het algemeen het begin van het einde. Men raakt verwikkeld in een vicieuze cirkel. Het bedrijf wordt in zo’n geval bijna letterlijk lamgelegd door het ‘crisis-virus’ – misschien zelfs wel gevaarlijker dan z’n Mexicaanse variant.

Wat is de remedie?
In de praktijk is gebleken dat, wanneer een bedrijf te maken heeft met een lastige markt, het dan ook meer dan anders ervoor moet zorgen dat het z’n zaakjes intern op orde heeft. Met andere woorden: hoe moeilijker de markt, hoe sterker en meer gemotiveerd het (management)team moet zijn om deze moeilijke tijden het hoofd te bieden. Een collega trainer heeft bijvoorbeeld onlangs een paar kleine organisaties terug in de lift gekregen door ze hoofdzakelijk ervoor te laten zorgen dat (soms kleine) interne conflictsituaties werden opgelost! Op een ‘magische’ wijze kwamen hierna opdrachten binnen. Dit is uiteraard geen magie, maar louter een wet uit de natuurkunde. Alle krachtvectoren precies in dezelfde richting versterken elkaar en vormen 1 grote krachtbundel. Wanneer er maar 1 vector anders wordt gericht, vermindert dit onherroepelijk de gezamenlijke krachtbundel, met als gevolg extra druk op de rest van het team.

Voorkom problemen door middel van een profielscan
Zoals mijn klanten weten ligt mijn expertise in het gebruik van o.a. een capaciteitentest als leidraad om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie van een medewerker, alsook van het hele (management)team. Een profielscan van de belangrijkste mensen van je organisatie en de communicatielijnen onderling, laat al snel en duidelijk zien in hoeverre je mensen op dezelfde golflengte zitten en elkaar daadwerkelijk ondersteunen. Ook hier geldt doorgaans dat voorkomen beter is dan genezen. Wacht niet met ingrijpen totdat het team volledig uit elkaar dreigt te vallen doordat een aantal van je mensen bij de concurrent reeds een sollicitatiegesprek heeft gehad. Bij die bedrijven waar een profielscan werd uitgevoerd bleken er zonder uitzondering aspecten te zijn die ongemerkt het team verzwakten, doch met de genoemde scan snel en makkelijk aan het licht konden worden gebracht.

Geen reactie's

Geef een reactie