Een gezonde geest, een gezond lichaam

Een gezonde geest, een gezond lichaam

Ziek worden, het overkomt ons allemaal wel eens. Van een onschuldige verkoudheid tot aan een soms langdurige herniabehandeling, niemand zit hier op te wachten.

Met name wanneer men door z’n gespecialiseerde kennis op een bepaald terrein niet zomaar door iemand anders kan worden vervangen, kan plots uitvallen door ziekte voor het bedrijf een verliespost zijn. Ook voor de medewerker zelf is het erg vervelend als hij door omstandigheden niet meer in staat is om als volwaardig teamlid deel te nemen aan het groepsgebeuren.

Wanneer het leven uit balans is geraakt

Is ziek worden dan helemaal niet te voorspellen of tot op zekere hoogte te voorkomen? Ellenlange discussies zou men hierover kunnen voeren zonder dat men er iets concreets mee bereikt. Er bestaan echter ten aanzien van dit onderwerp verscheidene theorieën en stromingen die de mens erop te wijzen dat er een duidelijk verband bestaat tussen ziek worden en een uit balans geraakte levenswijze. Wanneer men bijvoorbeeld ertoe geneigd is zichzelf te verwaarlozen of belangrijke problemen in het leven terzijde te schuiven, bouwt men hiermee blijkbaar een groter spanningsveld op – stress. Dit ondermijnt het algehele weerstandsvermogen waardoor de persoon vatbaarder is geworden voor allerlei kwaaltjes en ziektes.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Zelfs in de oudheid waren de Grieken er al van doordrongen dat een gezonde geest garant staat voor een gezond lichaam, en andersom. Denk maar eens terug aan een moment in je leven waarop je voor het eerst verliefd werd, een grote overwinning haalde, de geboorte van je eerste kind mocht aanschouwen, of dat een naaste jou het gevoel gaf dat je voor hem of voor haar de liefste op aarde was. Dit waren de momenten waarop je intens gelukkig was en je je geestelijk heel erg sterk voelde; dat waren ook de momenten waarop je blijkbaar minder aan jezelf twijfelde en er in het geheel niet aan dacht om ziek te worden. In de meeste gevallen gebeurde dit dan ook niet! Vreemd? Niet echt!

Een gelukkige medewerker is doorgaans een gezonde medewerker

Hoewel er op elke regel uitzonderingen zijn en men elke situatie apart moet analyseren en beoordelen, lijkt bovenstaande stelling toch een kern van waarheid te bevatten. In de praktijk is namelijk gebleken dat de meeste medewerkers die goed functioneren, die op de juiste plek zitten en de toekomst met vertrouwen tegemoet zien, zelden of bijna nooit ziek worden! Meestal blijken dit ook mensen te zijn met een verantwoordelijke functie, waarbij van de persoon heel wat wordt geëist. Mensen die al een tijdje niet zo goed in hun vel zitten, ontevreden zijn over de arbeidsomstandigheden, in hun baan geen uitdaging meer ervaren of regelmatig met conflictsituaties worden geconfronteerd blijken zich sneller ziek te melden en raken uit het arbeidsproces.

Een ‘screentest’ als preventieve maatregel

Het af en toe doorlichten van de top van een organisatie heeft al meermaals in de praktijk bewezen een prima middel te zijn om het ziekteverzuim van mensen op kernposities drastisch te verminderen. Pijnlijke knelpunten die structureel overmatige stress veroorzaken worden hiermee bijtijds aan het licht gebracht, waarna deze kunnen worden aangepakt. Deel van een dergelijke procedure bestaat er uit dat bruikbare handvatten worden aangereikt waarmee soortgelijke problemen in de toekomst niet alleen bijtijds kunnen worden gesignaleerd maar zelfs kunnen worden voorkomen. Het resultaat is gewoonlijk een gemotiveerd en productief team, met een kracht dat vele malen sterker blijkt te zijn dan de factor die het moreel en daarmee de natuurlijke weerstand van het team ondermijnt. Blijkbaar geldt ook hier dat voorkomen beter is dan genezen.

Zie ook Het Business Revitalisatie Programma.

1 Reactie
  • Jeanine Slot
    Geplaatst op 22:55h, 21 maart Beantwoorden

    Dit is nog eens de spijker op zijn kop. Wat zou het geweldig zijn als meer werknemers tijdig gescreend zouden kunnen worden waarmee allerlei sluipende problemen die anders later zouden optreden voorkomen kunnen worden. Hoe dat precies concreet in zijn werk gaat zou mij als werkgever nu benieuwen. Dit inspireert me om toch het bedrijfsleven met mijn project te benaderen. Het probleem is niet helemaal hetzelfde, maar de overeenkomst is een zieke werknemer die een last vormt voor de werkgever. Enfin, nog genoeg te doen. De propositie die jij hier neerschrijft biedt in ieder geval allerlei mogelijkheden.

Geef een reactie